شرکت های هواپیمایی فقط مسئول تهیه و تامین بلیط هواپیما هستند و تنها وظیفه تهیه بلیط هواپیما برای مسافران را به عهده دارند ، در واقع رابطه و واسطی هستند بین آژانس های چارتر کننده و مسافران محترم جهت تهیه بلیط هواپیما برای مسافران. و به این دلیل هم هیچ گونه مسئولیت و وظیفه ای در برابر پس گرفتن مبلغ بلیط چارتر، تغییر کردن نام ، جابجا کردن بلیط چارتر و جاماندن مسافر از پرواز نخواهد داشت. ما در این متن قوانین خرید و فروش بلیط چارتر را برای شما بیان خواهیم کرد:

پس گرفتن مبلغ بلیط چارتر:

چنانچه نیازب به پس گرفتن بلیط چارتر باشد، همین شرکت های هواپیمایی که وظیفه تامین بلیط چارتر را به عهده دارند به عنوان رابط شروع به کار می کنند و مطابق با قانون هایی که چارتر کننده از قبل معین نموده است، بلیط را پس خواهند گرفت و بعد از اینکه مبلغی که مسافر برای بلیط چارتر پرداخته بود را از چارتر کننده دریافت کردند ، و مقدار خسارت کنسل کردن بلیط چارتر را از کل مبلغ کم کردند، ادامه مبلغ را به مسافر باز میگردانند.

تذکر مهم

توجه : در بعضی مواقع نیز این امکان وجود دارد که شرکت واسط بین مسافر و چارتر کننده، شماره حساب مسافری که قصد استرداد دارد را به آژانس چارتر کننده اعلام کند . با این کار در واقع قصد دارد که مسافر را به طور مستقیم به چارتر کننده معرفی کند و پروسه پس گرفتن بلیط چارتر توسط خود مسافر انجام می شود.  همه آژانس های چارتر کننده باید قانون های CRCN را حتما رعایت کنند و گاهی در برخی موارد ، بعضی از آژانس ها در قبال استرداد بلیط چارتر خود را موظف این نمی دانند که این قانون ها را رعایت کنند.  این کار غیرقانونی است که چارتر کننده ها قوانین خرید و فروش بلیط چارتر ویژه خود را اجرا خواهند کرد . این نکته را به یاد داشته باشید که در این مواقع هم شرکت تامین کننده بلیط چارتر هیچگونه مسئولیت و وطیفه ای ندارد.

در این موقعیت ها، بنابر خواسته مسافر، ویژگی ها و مشخصات آژانس چارتر کننده در اخیتار مسافری که بلیط هواپیما جارتر تهیه کرده است قرار داده می شود که او می تواند شخصا به پس دادن بلیط چارتر خود اقدام نماید و مبلغی که بابت خرید بلیط چارتر پرداخت کرده بود را بازپس گیرد.

این نکته را بدانید که هزینه ای که بابت دسنمزد یا کارمزد به شرکت واسط یا همان تهیه کننده بلیط چارتر پرداخت شده است، به مسافر پس داده نمی شود.

تغییر کردن نام بلیط چارتر :

تغییر دادن نام بلیط چارتر در صورتی که امکانش وجود داشته باشد ، شخصا توسط خود مسافر و با کمک و همکاری کردن شرکت واسط یا تهیه کننده بلیط چارتر انجام می شود. و ضرر و زیان های احتمالی آن با شخص مسافر است.

جابجا کردن بلیط چارتر :

جابجا نمودن بلیط چارتر فقط با سهمیه ای از بلیط آژانسی که چاتر کننده ی اولین است، امکان پذیر خواهد بود. هزینه ضرر و زیان های احتمالی این کار به عهده شخص مسافری که بلیط چارتر را خریده، می باشد.

جاماندن مسافر:

باید این را بگوییم که در پرواز هایی که چارتر می باشند، اگر مسافر از پرواز جا بماند، متاسفانه تمام ضرر و زیان به صورت ۱۰۰ درصد بر عهده خود مسافر می باشد. و هیچگونه مبلغی پس داده نمی شود و همه مسئولیت جاماندن هم با شخص مسافر می باشد.

تغییر دادن تاریخ و ساعت پرواز به وسیله آژانس چارتر کننده:

در بعضی موقعیت ها آژانسی که چارتر کننده است طبق دلایلی از قبیل کنسل شدن پرواز و بقیه موارد ، ساعت پرواز چارتری و گاهی هم شرکت واسط تهیه کننده بلیط چارتر را تعویض می نمایند که در این زمان ، باز هم شرکتی که بلیط چارتر را تهیه کرده است در قبال چنین وضعی، هیچگونه مسئولیتی ندارد و فقط این وظیفه را دارد که به مسافرانی که بلیط چارتر را خریداری نموده اند اطلاع بدهد تا آگاه شوند.

بلیط چارتر با قیمت بالاتری نسبت به قیمت مصوب :

گاهی بعضی از آژانس های چارتر کننده بلیط چارتر خود را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب بلیط چارتر به فروش خواهند رساند که برای این کار خویش توجیهاتی نیز دارند مثلا سرویس دهی بالای تور و …..تا این کار خود را برای مسافری که خریدار بلیط چارتر است، قانونی جلوه دهند.( بعضی اوقات هم کلا غیر از قوانین خرید و فروش بلیط چارتر ، بلیط خود را گرانتر به فروش می رسانند و توجیهی به قوانین خرید و فروش بلیط چارتر ندارند.)

حتی در این مواقع هم شرکت واسط اصلا مسئولیتی در برابر این کار ندارد و همه مسئولیت های گرانتر فروختن بلیط چارتر به عهده آژانس چارتر کننئه می باشد. و شرکت تهیه کننده بلیط چارتر، کاری به قیمت بلیط نخواهد داشت و فقط و فقط کارمزد خویش را بابت تهیه بلیط چارتر از مسافر خواد گرفت.