خرید هواپیما

چنانچه بعضی از عوامل را کنار هم بگذاریم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم؛ به این نتیجه می رسیم که باید به هر نحوی شده، هواپیما بخریم. این عوامل می تواند از این قبیل باشد : تعداد هواپیماهای متروکه، بیکار ماندن خلبان ها و بهای بلیط هواپیمای مسافربری.

پرواز یک آرزو

تهیه بلیط هواپیمای مسافربری برای بسیاری از هموطنان ما آرزویی شده است. اما اگر فرودگاه های کشورمان که در حال حاضر متروکه هستند، شروع به فعالیت کنند؛ سفرکردن با پرواز همانند مسافرت با قطار یا اتوبوس میشد. و آمار نشان میدهد که ۵۱ فرودگاه کشورمان متروکه می باشند.بدین معنا که از این سال تا سال بعد هیچ پروازی در آن انجام نمی شود.

آمار تفریح ایرانیان

برای هر شخصی مسافرت رفتن و گردش گردن یک نیاز کاملا طبیعی به حساب می آید. طبق آخرین آماری که از بانک مرکزی منتشر شده است، امور فرهنگی و تفریح ایرانیان فقط ۲ درصد تخمین زده شده. یعنی ایرانیان کمتر به مسافرت می روند و وقت خود را صرف تفریح و سفر می کنند.این موضوع باید بررسی و تحقیق شود که چرا ایرانیان به طور سالانه کمتر زمان خود را به تفریح و سفر می گذرانند.

دلیل مسافرت کمتر ایرانیان

هدف ما در این مقاله این است به موضوع حمل و نقل که یکی از مشکلات و موانع سفررفتن ایرانیان است، بپردازیم. این کاملا واضح است که همه ما ترجیح می دهیم با هواپیما به مسافرت برویم اما مشکل مهم این است قیمت بلیط هواپیمای مسافربری زیاد است. همه نمی توانند آن را تهیه کنند.پس مجبور می شویم با وسایل حمل و نقل دیگری مثل قطار و اتوبوس به سفر برویم که هیچکدام به هواپیما نمی رسند قطعا؛ و موجب می شود زمان بیشتری را صرف مسافرت کنیم. اگر بهای بلیط هواپیمای مسافربری کمتر از زمان فعلی می شد شاید اکثریت مردم دیگر با اتوبوس یا قطار به مسافرت نمی رفتند.اکنون بلیط اتوبوس بین ۳۰ تا ۵۰ هزار است. بلیط قطار ۳۰ تا ۱۰۰ هزار است.

بهای بلیط هواپیمای مسافربری

کمترین قیمت بلیط هواپیمای مسافربری در پروازهای چارتری ۱۰۰ هزار تومان می باشد.این قیمت بلیط متفاوت است و به زمان سفر، تاریخ سفر و عوامل دیگری بستگی دارد.مثلا در تعطیلات نوروز ویا مناسبت های مهم دیگر بیلط گران تر خواهد شد. با مقایسه قیمت ها متوجه می شویم دلیل اینکه برای سفرهای خود کمتر از هواپیما استفاده می کنیم، قیمت بالای بلیط هواپیما است.افرادی که از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند با هواپیما سفر می کنند.طبق گزارش های بانک‌ مرکزی از بودجه خانوار در سال ۹۴ مجموع تمام هزینه ناخالص یک خانوار شهری ۳۵ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۷۵ تومان و تمام درآمدهای ناخالص آن ۳۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۵۶۱ تومان بوده است.اگر ۲ درصد درآمد تفریح و مسافرت خانواده را در بودجه خانوار‌ها لحاظ کنیم، می‌بینیم شاید بسیاری از خانواده ها حتی نتوانند با قطار هم به سفر بروند چه برسد هواپیما.

تجدید و بازسازی ناوگان هوایی

کلا بعد از هزینه های ضروری پولی برای خانواده باقی نمی ماند که بخواهند به تفریح هم بروند.

بازسازی ناوگان هوایی ایران در سه عامل اصلی موثر می باشد:

اول اینکه در ایران چون پرواز هواپیما در فرودگاه بسیار کم است بهای بلیط هواپیمای مسافربری بیشتر از کشورهای دیگر است.دوم از بین تعدا ۵۴ تا فرودگاهی که در ایران وجود دارند، ۳ تای آن ها سود ده هستند.بقیه فرودگاه ها به صرفه نیستند.سوم وقتی در کشوری وضع فرودگاه ها چنین باشد و حمل و نقل هوایی نامناسب باشند، طبیعی است که خلبانان ماهربه کار گرفته نشوند.

طبق اطلاعات گفته می شود ۱۵۰۰ خلبان ایرانی به دلیل اینکه هواپیما به تعداد کافی موجود نمی باشد و تقاضای مردم کم است بیکار هستند. طبق این آمارهای بیکاری و زیان دهی فرودگاه ، کاملا مشخص است که در داخل کشور مانع هایی برای خرید هواپیما وجود دارد.

فرودگاه‌ متروکه‌ 

فرودگاه متروکه

۵۴ فرودگاه در داخل کشور وجود دارند که تعداد ۳ فرودگاه : حضرت امام، شهید هاشمی نژاد مشهد و مهرآباد از لحاظ اقتصادی سوده ده هستند. وضع ۳ فرودگاه شیراز، اصفهان و تبریز در پرواز های چارتر و غیر چارتر تا چند ماه آینده سر به سر خواهند شد. یعنی تفاوت بین دآمد فرودگاه و هزینه آن تقریبا صفر می شود. این در حالی است که این رقم برای بعضی از فرودگاه های متروکه بسیار بسیار زیاد است. در بعضی از فرودگاه ها هر زمان که بخواهند پرواز چارتر قرار می دهند و هروقت دلشان نخواست نمی گذارند.پرواز ها تابت و منظم نمی باشند. این مطلب باعث می شود فرودگاه با مشکل مواجه شود. پرواز برای ایرلاین ها سودی دربر نخواهد داشت وقتی مسافری نباشد.

در این فرودگاه های متروکه که مسافر نیست، چنانچه یکی هم پیدا شود هزینه زیادی از او گرفته می شود تا به سود برسند. به طور مثال بهای بلیط هواپیما شیراز به مشهد ۲۰۰ هزار تومان است. زمان این مسافت ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه است. فرودگاه شهرستان بم که ساخته شد هیچ سودی دربر نداشت. اما زمانی که زلزله اتفاق افتاد روزانه ۵۰ پرواز در آن صورت می گرفت زیرا مجروحان را پرواز جابجا می کردند.بدین صورت جان ۶۰ هزار نفر نجات پیدا کرد.اگر این فرودگاه ساخته نشده بود جان این همه مردم نجات نمی یافت. در حال حاضر این یکی از آن فرودگاه هایی است که سالانه پروازی در آن صورت نمی گیرد و این به خاطر نبود هواپیما است.از پارسال بحث‌هایی در رابطه با نوسازی حمل و نقل هوایی شروع شده.

فرودگاه  تبدیل به پارک شده‌اند

یک موضوع دیگرکه به خاطر وجود نداشتن هواپیما به وجود آمده این است که خلبانانی که بسیار زحمت کشیده اند تا خلبان شوند اکنون بیکار هستند. اطلاعاتی رسیده که مبنی بر این است برخی از فرودگاه ها به این دلیل که هواپیما و مسافری در آن وجود ندارد به پارک تبدیل شده به طور مثال فرودگاه شیراز این چنین است.

تعداد ۱۵۰۰ نفر خلبان به دلیل نبود هواپیما بیکار نشسته اند

از وقتی قیمت بلیط هواپیمای مسافربری آزادسازی شد، نگرانی هایی در رابطه با گران تر شدن قیمت بلیط هواپیما‌ (چارتر و سیستمی) به وجود آمد. برخی از کارشناسان معتقدند یک دلیل زیاد شدن بهای بلیط هواپیما ، ایرلاین ها هستند اما بعضی دیگر اعتقاد دارند چون هواپیما به تعداد کافی وجود ندارد نمی توانند خدمات مناسبی را ارائه دهند. نبود هواپیمای کافی هم دلیل بر افزایش بهای بلیط هواپیما شده و هم تعداد زیادی از خلبانان کشورمان را بیکار کرده است. متاسفانه بعضی از خلبانان بسیار خوبمان مجبور شده اند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند تا بتوانند خلبانی کنند.

طبق گفته یک عضو کمیسیون عمران در سال گذشته حدودا ۱۵۰۰ خلبان در کشور بیکار می باشند که با بازسازی حمل و نقل هوایی اشتغال‌ زایی بیشتری به وجود می آید.طبق گزارش میزان، مهرداد بائوج لاهوتی گفته است که از تعداد ۲۸۶  هواپیمای موجود در کشور، به دلیل شرایط نامناسب تحریم حدودا ۶۰ درصد از این ها زمین‌گیر شده اند. بار‌ها در همه جا چه داخل و چه خارج گفته می شود خلبانان ایرانی در همه دنیا جزئ بهترین و زبده ترین خلبانان شناخته شده اند و متسفانه امروز بسیاری از آنها بیکار هستند.

ما باید خلبانانمان را به خاطر پرواز با این هواپیماها و ناوگان پوسیده تشویق کنیم که قادر هستند با هواپیماهایی که  ۲۵ سال عمر دارند پرواز کنند. به طور مثال کاپیتان شهبازی با هواپیمای بدون چرخ در فرودگاه به زمین نشست.طبق گفته اکثریت کارشناسان دولت باید پنج برابر ظرفیت کنونی حمل ونقل هوایی کشور، هواپیما اضافه شود.